Rozsáhlá analýza společnosti Position Green s názvem Sustainable Business Playbook 2025, založená na datech od 1 900 evropských společností různých velikostí shromážděných v letech 2023 a 2024, ukazuje, že lídři přistupují k ESG datům jako ke strategickému aktivu, které jim pomáhá optimalizovat náklady a budovat dlouhodobou odolnost firmy. Základem pro efektivní integraci ESG do finančního řízení je dvojitá materiálnost.
Benchmarková analýza Position Green ukázala jasnou konvergenci priorit, které firmy vnímají jako finančně relevantní z hlediska dopadů a budoucí finanční výkonnosti:
- Zmírňování změny klimatu: 98 % firem ho považuje za materiální, 73 % za dvojitě materiální. Analýza Position Green tady indikuje, že boj s klimatem většina firem vyhodnotila jako finančně relevantní pro snižování budoucích finančních rizik a nákladů.
- Rovné zacházení a příležitosti: 93 % firem ho považuje za materiální, 39 % za dvojitě materiální.
- Využití energie: 96 % firem ho považuje za materiální. Firmy v analýze Position Green si ale ještě obecně plně nekvantifikovaly, jaké finanční úspory (snížení OpEx) a snížení rizik (energetická nezávislost) jim efektivní hospodaření s energií může přinést.
- Firemní kultura: 81 % firem ho považuje za materiální, téměř polovina za dvojitě materiální.
Samozřejmě platí, že ESG strategie nemůže být univerzální. Proto se materiální témata liší podle odvětví. Například dopravní společnosti se zaměřují na znečištění ovzduší, potravinářské společnosti prioritizují využívání vody a dopady na biologickou rozmanitost, a finanční služby se zaměřují na firemní kulturu, rovné zacházení a korupci.