ESG diskuzní stůl: ESG ve skupině Home Credit

Se zástupci skupiny Home Credit Group jsme diskutovali o tom, že ESG představuje velkou šanci pro podniky i investory. Těší nás, že jste se do diskuze v hojném počtu zapojili. A níže bychom vám rádi zprostředkovali hlavní myšlenky, které zazněly. Jak dokáže ESG pomáhat firmám přeorientovat se na dlouhodobější horizont? Jak mohou firmy využít opatření spojená s klimatickou politikou jako příležitost, lépe motivovat zaměstnance a uspokojovat poptávku klientů? A jak se k udržitelnosti postavili v Home Credit Group?

„ESG v žádném případě není nové slovo pro CSR. CSR je pět maximálně deset procent z ESG. V češtině mu můžeme říkat holistický obraz firmy – jak se chová k zaměstnancům, k zákazníkům, k přírodě, ke komunitám. ESG je byznys a není nic špatného si to přiznat,” popisuje Jan Růžička, šéf vnějších vztahů skupiny Home Credit.

 

Hosté diskuzního stolu

Jan Růžička žije a pracuje v Hongkongu, odkud řídí týmy v USA, Asii a Evropě, odpovědné za Corporate Affairs, Regulatory, PR, CSR a ESG. Před příchodem do Asie deset let pracoval pro českou vládu na Ministerstvech kultury a zdravotnictví a patřil k výrazným postavám zdravotnické reformy. Jan Růžička vystudoval University of Cambridge a Karlovu Univerzitu a v akademickém prostředí se pohybuje i nyní, kdy na univerzitách v Asii a Evropě učí behaviorální ekonomii a disrupci ve financích a zdravotní péči.

Vít Papoušek je manažer ESG ve skupině Home Credit. Vít pomáhá rozvíjet principy ESG napříč skupinou, je zodpovědný za ESG reporting a aktivně sleduje trendy, regulace a příležitosti, které ESG přináší. Kromě toho koordinuje projekty společenské odpovědnosti a má na starosti finanční gramotnost.

 

ESG v Home Credit

Ani dnes není některým lidem v byznysovém prostředí jasné, proč by se měla firma ESG věnovat. „Protože časy se změnily,” vysvětluje Jan Růžička. Před 30 lety havaroval tanker Exxon Valdez, šlo o velkou ekologickou katastrofu, akcie firmy se však vůbec nepohnuly. Dnes je to jinak. Jan vzpomíná britský řetězec rychlé módy, který raději zamlčoval podmínky, v nichž jejich pracovníci v Bangladéši pracovali. Televize BBC do továren poslala inkognito redaktory a natočila z nich reportáž. Firma byla po 12 hodinách od jejího odvysílání v obrovských problémech. Odvrátili se od ní zákazníci, investoři i média.

Zákazníci věří tomu, že pokud investujete do udržitelnosti, tak to váš byznys stabilizuje. To platí především u mladších zákazníků, ale také u zaměstnanců. Trh práce je taktéž zasažen těmito trendy a zaměstnanci z mladších generací se raději spojují s udržitelnými značkami.

 

Jak moc zákazníkům záleží na odpovědnosti firmy? 

 

„ESG je byznys. Není nic špatného na tom to říct. A jestli přijde nějaká změna – nepřijde od regulátorů nebo státu, ale od zákazníků” věří Jan Růžička.

 

Proč Home Credit investuje do ESG? 

Investice do ESG zajistí skupině levnější kapitál. Zatímco v Evropě je skupina bankou, v Asii nemá depozita, je nebankovním domem. Tedy si peníze musí kupovat na trhu. Své náklady na ně však může snížit investicí do ESG, a tak se skupině udržitelné investice skutečně vyplatí.

 

Investice do ESG skupině šetří náklady.

Investice do ESG skupině šetří náklady.

 

ESG ve skupině Home Credit.

 

 

Jak zavést ESG podle Home Credit?

1./ Globální podpora tématu, lokální přístup
Home Credit pod sebou má spoustu entit, ESG u každé z nich získává svou vlastní lokální podobu. Některé z entit se věnují dobrovolnictví a zaměstnancům, jiné podporují malé podnikatele. Celá skupina se však na jednom cíli shodla: Na boji s koronavirem. 

 

Jednotlivé entity pod Home Credit skupinou se věnují rozličným směrům v oblasti ESG.

 

2./ Vyprávějte příběh
Lokalizace je důležitá. Ale ne jen ta. Jan například popisuje, že zákazníci v Asii nemají rádi, když jim standardy udává někdo jiný, z Evropy. Společně s jeho kolegy proto hledají lokální příběhy, které pak v rámci komunikace předávají dál a tento přístup doporučuje i dalším společnostem.

„Důležitý je storytelling. Musíte vyprávět příběh. Není to jenom o suchých číslech, to ve firmách nefunguje.” 

3./ Ukazujte konkrétní příklady z byznysu
Pokud vaši kolegové nevidí benefity v ESG, Jan radí ukázat jim výhody udržitelnosti na konkrétních příkladech v byznysovém světě. Ukazujte příklady, poučte se od ostatních firem, které ESG dělají dobře. Inspirovat se můžete například firmou Skanska a jejím odpovědným dodavatelským řetězcem nebo společností Tesco a její skutečně inkluzivní firemní kulturou.

4./ Jděte krok za krokem
Jan doporučuje začít krok po kroku. V prvním roce můžete vzbudit v lidech nadšení, v tom dalším si vytvořte Materiality Matrix, vydejte ESG report dříve a připravte se na další kroky. 

 

ESG reporting

A jak na ESG reporting? Vít Papoušek k tomu má hodně co říci, zpracovával totiž ESG report za celou globální skupinu. A podotýká, že právě ESG může byznys navést dobrým směrem plnění Cílů udržitelného rozvoje (SDGs).

 

Cíle udržitelného rozvoje

 

V budoucnosti nás čekají zpřísňující se regulace. Je tedy důležité do budoucna zahrnout ESG do řízení rizik, vytvářet udržitelné KPIs a motivaci pro zaměstnance. A co vše pod ESG v Home Credit skupině spadá? 

 

 

ESG reporting v Home Credit 

Dle Víta je především důležité, aby ESG report dobře reflektoval byznysový model společnosti. Proto Home Credit na první místo staví účinnost a finanční význam svých konkrétních ESG opatření v rámci celkové analýzy ESG společnosti. Ve firmě si vyhodnocují, co dělají dobře, kde mají rezervy a kam se chtějí posunout.

 

„To by měl umět každý ESG report. Není tedy důležité sesbírat velké množství metrik, které nic neznamenají. Ukažte, jakým směrem vaše firma směřuje,” radí Vít Papoušek, ESG manažer Home Credit Group.

Reportingových standardů je hodně a není jednoduché se v nich vyznat. Jak nefinanční reporting vytvořit a který standard použít najdete v našem článku. Vít také poukázal na fakt, že v současné době vzniká „superstandard” pod záštitou IFRS foundation, která vytvořila také účetní standardy. Zaměřuje se především na finanční dopad ESG aspektů na společnost a vycházet bude z již vytvořených standardů.  

Pokud se ve světě nefinančního reportingu nevyznáte nebo potřebujete zkonzultovat vlastní ESG report, napište nám na info@blf.cz, rádi vám s ESG pomůžeme. 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.