“Bez cirkularity nepřežijeme.” V transformaci firemních ekonomik je stěžejní inovace, technologie, data, ale i strategická partnerství. Konference ESG Leadership 2024 hovořila o aktuální polykrizi.

Praha, 16. září 2024. V kongresovém centru ČNB proběhl 7. ročník konference ESG Leadership. Předáno bylo historicky první ocenění Czech Sustainability Leader Award. Konference se zúčastnilo více než 200 odborníků na udržitelnost. Své odborné zkušenosti z praxe i výzkumu sdíleli čeští, slovenští i zahraniční řečníci.

 

Předání ocenění Czech Sustainability Leader Award

Historicky první ocenění Czech Sustainability Leader Award vyhrála Zuzana Holá, která nese zásluhy za svůj přínos ve společnostech Lidl a Vodafone včetně vedení Nadace Vodafone. Stojí také za Akademií a Chartou proti domácímu násilí sdružující zaměstnavatele, kteří se zavazují pomáhat obětem domácího násilí mezi svými zaměstnankyněmi a zaměstnanci. “Důležitá jsou data, ale i srdce. Je fajn jednou za čas KPIčka zahodit a dělat nějakou srdcovku, která vás těší a díky tomu jste v ní navíc schopný pohnout ještě víc,” odpověděla při rozhovoru.

Zuzana získala cenu v podobě eco trofeje – lampu z mycelia na dřevěném podstavci. Trofej vznikla ve spolupráci s Reborn Design, s podporou od Plastenco.

 

Co na konferenci zaznělo

“Žijeme ve světě polykrize. Čelíme nouzi biodiverzity, materiálu, vody, emisí, klimatu. Tyto zásadní výzvy nezmizí. (…) Musíme transformovat ekonomiku tak, aby měl materiál trvající hodnotu – na cirkulární ekonomiku,“ byla úvodní slova profesora Jana Jonkera z Radboud university (NL). V rámci svého projevu zdůrazňoval potřebu kolektivní spolupráce i se závěrečnými slovy: “Změna je zcela závislá na spolupráci. Nikdo nezachrání svět sám. Potřebujeme nastavit systém. Firmy nezvládnou tyto výzvy řešit samy.”

Nutnost interních změn i změn v odvětví spolu s důležitostí vzájemné spolupráce zdůrazňovala i Deborah Cleaver, CME: “Všichni máme stejný cíl.”

Eva Nedeľková, Lindström & KnowESG, ve svém projevu hovořila o optimalizaci procesů, digitalizaci a analýze dat. “Všichni musíme digitalizovat. Cirkulární ekonomie začíná s technologií.”

Panelová debata neopomenula mezi tématy ani greenwashing. “Ten, kdo dělá greenwashing, na to dojede, nebo na to už dojel,” vyjádřil se k otázce Jan Růžička, PPF.

V rámci sekce success cases se účastníci dozvěděli více o udržitelné televizní produkci (CME/TV Nova), ESG strategii jednoho z největších evropských marketplace (Allegro) a také o alternativním vývoji v kyanové chemii (Draslovka).

 

Speed Consulting

Nově měli účastníci možnost registrovat se na speed consulting. Na výběr byla konzultace ESG strategie, reporting – garant: Flagship Impact, a konzultace uhlíkové stopy podniku/produktu s posouzením klimatického dopadu – garant: CI3.

 

Workshopy

Možnost byla také zapsat se na jeden ze čtyř workshopů: Řízení ESG: Jak zvládnout vše sám a nezbláznit se / Efektivní spolupráce mezi soukromým a akademickým sektorem /  Mastermind na téma Cirkulární ekonomika: od prvních kroků až k cirkulárnímu byznys modelu / SDG Assessment Masterclass.

“Tento rok mě překvapilo, že nejatraktivnějším workshopem, který měl ještě před začátkem naplněnou kapacitu, byl ten, který se zaměřoval na zvládnutí všech povinností manažera udržitelnosti, pokud jste na celou agendu sám. Ukazuje to, že firmy zatím nedávají do oblasti udržitelnosti dostatek kapacit. Zároveň ale každý rok vidíme, že si stále více firem uvědomuje, že udržitelnost představuje příležitosti pro růst, pokud je správně uchopená, a to je dobrá zpráva,” říká Michaela Stachová, ředitelka BLF.

 

Výzkum Ipsos a BLF: Češi chtějí odpovědné vedení

V rámci konference se každý rok představují výsledky průzkumu agentury Ipsos Úspěšný lídr a ESG. Také letos se pořadatel konference, Business Leaders Forum, ptal zaměstnanců na to, jak je pro ně odpovědnost a udržitelnost jejich zaměstnavatele důležitá.

Věděli jste například, že pouze 13% zaměstnanců si myslí, že se jejich firma angažuje velmi aktivně v ESG aktivitách? Přitom u angažovaných firem je značně vyšší míra spokojenosti zaměstnanců.

 

Udržitelná konference

Business Leaders Forum usiluje o to jít každoročně účastníkům i veřejnosti příkladem v udržitelném přístupu. Minulý rok poprvé sledovali uhlíkovou stopu konference. Letos usilovali na všech frontách o to, aby byla stopa co nejnižší. Na dopady svých rozhodnutích mysleli v otázce volby cateringu, dárků pro řečníky, rostoucích jmenovek pro účastníky i použitých materiálů.

 

Cíl konference

Cílem konference bylo zdůraznit nutnost nedívat se na udržitelnost a ESG jen jako vedlejší projekt či legislativní povinnost, ale prosazovat ‚Udržitelnost jako obchodní model’ ve způsobu myšlení a způsobu řízení podnikání, a také poukázat na to, že tato cílená ambice nese přidanou hodnotu pro firmy i společnost.

 

Na záznamy z minulých ročníků konference se můžete podívat na webových stránkách esgleaders.cz.

Oznámení o souborech cookie ve WordPressu od Real Cookie Banneru